LİSE ÖĞRENCİLERİMİZ KİMYA PROJELERİYLE DÜNYA 3.SÜ OLDU

“HELP STEPS” SINIFLAR ARASI MEYDAN OKUMA 8. HAFTA ŞAMPİYONLARI BELLİ OLDU!
24 Mayıs 2021
ERASMUS PROJESİ “BİSİKLET DOSTU ŞEHİRLER”
25 Mayıs 2021
“HELP STEPS” SINIFLAR ARASI MEYDAN OKUMA 8. HAFTA ŞAMPİYONLARI BELLİ OLDU!
24 Mayıs 2021
ERASMUS PROJESİ “BİSİKLET DOSTU ŞEHİRLER”
25 Mayıs 2021

ABD’de düzenlenen, lise seviyesindeki dünyanın en büyük bilim yarışması olan ISEF’e Kimya öğretmenimiz Gülay Demirci danışmanlığında yaptıkları “Lityum İyon Pillerinin Geri Dönüşümünde Maliyeti Yaklaşık Yüzde 30 Düşüren Projeleriyle” katılan lise öğrencilerimiz, Beliz Kargı ve Zeynep Bayındır Dünya 3.sü olarak bronz madalya aldı.

ABD’de lise düzeyinde dünyanın en büyük bilim yarışması özelliğini taşıyan ve ülkelerinde ulusal alanda yarışarak en iyi dereceleri almış projelerin katıldığı (Bizim projemiz geçen yılın Türkiye 2.si) Regeneron ISEF Bilim ve Mühendislik Yarışması’na (International Science and Engineering Fair) bu yıl TÜBİTAK’ın desteğiyle Türkiye’den 14 proje ve 19 öğrenci katıldı. (8’i bu yıla ait, 6’sı ise pandemi nedeni ile geçen sene yarışamamış.) Her yıl 80’den fazla ülkeden, binin üzerinde projeyle gerçekleşen yarışma, Kovid-19 nedeniyle sanal ortamda düzenlendi. Bu yıl yarışmada Türkiye, 13 proje ile 16 öğrencinin ödül almasıyla büyük başarı elde etti. Yarışmanın “Enerji: Sürdürülebilir Materyal ve Dizayn” kategorisinde; Kimya öğretmenimiz Gülay Demirci danışmanlığında katılan okulumuz öğrencileri, Beliz Kargı ve Zeynep Bayındır
Dünya 3.sü oldular. Aldıkları bronz madalya ile ülkemize madalya kazandıran tek proje olmaları da okulumuz için ayrı bir gurur kaynağı oldu. Öğrencilerimiz bu başarılarıyla, YKS Kılavuzunda belirtildiği üzere alanlarında istedikleri devlet üniversitelerine üniversite sınavına girmeden yerleşme hakkı elde ettiler.

Proje koordinatörü Kimya Öğretmenimiz Gülay Demirci, “Cep telefonları, insansız hava araçları, elektrikli araçlar ve şarj edilebilen birçok elektronik eşya, lityum iyon pili içeriyor. Her geçen gün bu değerli lityum ve kobalt kaynaklarını çöpe atıyoruz. Projemizin amacı, ekonomik değeri yüksek lityum ve kobalt bileşiklerini, atık lityum iyon pillerinin katodundan geri dönüştürmek ve grafiti ise anodundan geri kazanarak kullanılabilir ikincil lityum iyon pil elde etmekti. Bu sayede her yıl yüksek ücret ödenen grafit, lityum ve kobalt bileşiklerinin ithalatını azaltarak ekonomiye katkı sağlamasını hedefledik. Mevcut projemizde de en büyük maliyeti “Li” metalini geri kazanmak için kullanmamız gereken “LiOH” oluşturuyor. Lityum kaynaklarının sınırlı olması lityum bileşiklerinin pahalı olmasına neden oluyor. Bu sorunu birden fazla kimyasal karıştırarak çözmeye çalıştık ve başarılı olduk. Maliyeti yaklaşık yüzde 30 azalttık. Projemizin patent başvurusunu da yaptık” dedi. Öğrencilerinin projeyi nasıl seçtiklerini de ise şöyle anlattı: “Öğrencilerim cep telefonlarının tükenen pilini değiştirdiklerinde ülkemizde bunların geri dönüştürülmediğini görmüşler. Araştırınca dünya genelinde de çok yaygın olmadığını fark etmişler. Araştırmalarımız sonucu en büyük engelin geri dönüşüm maliyeti olduğunu gördük ve bunun üzerine çalışarak maliyeti düşüren bir proses geliştirdik. Çalışmamız iki yıl sürdü, pandemi nedeniyle de zorlu bir süreç yaşadık. Deneylerde hayal kırıklığına uğradığımız anlarda oldu, aylarca uğraştığımız maddeyi sentezlediğimizde havalara uçtuğumuz da.”

12.sınıf öğrencisi Beliz Kargı (18 yaş), “bu projeyle yakın zaman içerisinde dünyada büyük bir sorun haline gelecek olan lityum iyon pillerinin geri dönüşümünün bütün ülkeler açısından yapılabilir hale getirmeye çalıştık. Her hafta 1 veya 2 gün laboratuvarda proje üzerinde çalıştık. Bu süreç elbette okul derslerimizden ve kişisel zamanımızdan fedakarlık yaptık. Bu kadar uzun süren emeklerimizin karşılığını almak çok büyük bir mutluluk. Kazandığımızı öğrendiğim anki heyecan ve sevinç kelimelerle anlatılamaz. Yıllardır çalıştığım bir amacın sonunda ödülü almak çok gurur vericiydi” dedi.

Projede görevli öğrencilerden 11. sınıf öğrencisi Zeynep Bayındır (17 yaş), “Yaptığımız araştırmalarda izlediğimiz haberlerde teknolojinin geliştirilmeye açık olması için bu tarz bir projenin yapılmasının şart olduğunu biliyorduk. Geleceğe bizim de bir katkımız olsun istedik. Hafta içi-hafta sonu demeksizin her gün deney yaptık. Yılbaşında herkes kutlamalara hazırlanırken biz çalıştık. Çabamızın karşılığını almaktan daha güzel bir şey olamazdı. Sevinçten attığım çığlıkları tüm şehirde duyulmuş olabilir. En başından beri hayalimde tıp okumak vardı. Hacettepe Tıp Fakültesi’nde okumak istiyorum” ifadelerini kullandı.

Gülay Demirci başarılı öğrencileri için “akranları tatil yaparken onlar yılmadan çalıştı, onlarca makale okudu ve zoom üzerinden saatlerce toplantı yaparak bu projeye çok emek verdi” dedi. Ayrıca bu süreçte; kendilerine her açıdan destek olan okulumuza, öğrencilerin ailelerine, laboratuvar imkanlarını kendilerine sunan Akdeniz Üniversitesi hocalarından Doç.Dr. Edip Bayram ve Prof.Dr. Numan Hoda ile İstanbul Teknik Üniversitesi’nden Prof. Dr. Servet İbrahim Timur’a çok teşekkür ettiklerini belirtti.

 


Ansolon